Yhteinen viesti vahvistuu

<p><em>Kansanedustaja Anna-Kaisa Ikosella ja Solitan toimitusjohtajalla Jari Niskalla oli sama viesti junayhteyksien kehittämiseksi: suunnitteluun nopeutta nyt! Kansanedustaja Jouni Ovaska korosti omassa kommentissaan, että vaikuttajayhteistyötä on hyvä jatkaa ja laajentaa, jotta – jos Suomi saa EU-rahaa raideliikenteelle – se raha tulisi pääradalle.</em><br></p>

Kansanedustaja Anna-Kaisa Ikosella ja Solitan toimitusjohtajalla Jari Niskalla oli sama viesti junayhteyksien kehittämiseksi: suunnitteluun nopeutta nyt! Kansanedustaja Jouni Ovaska korosti omassa kommentissaan, että vaikuttajayhteistyötä on hyvä jatkaa ja laajentaa, jotta – jos Suomi saa EU-rahaa raideliikenteelle – se raha tulisi pääradalle.

Hallitusohjelmaan liittyviä Pirkanmaan yhteisiä edunvalvontatavoitteita päivitettiin Vaikuttajafoorumissa elokuun puolivälissä. Viesti muun muassa pääradan kehittämistä koskien oli entisellään: suunnittelu on saatava vauhtiin pian.

Pirkanmaan liiton, Tampereen kaupungin, Tampereen kauppakamarin, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän, Business Tampereen ja Pirkanmaan Yrittäjien järjestämän keskustelutilaisuuden ytimessä olivat liikenneinfrahankkeet sekä osaavan työvoiman saannin turvaaminen.

Solitan toimitusjohtaja Jari Niska yhdisti puheenvuorossaan aiheet sanomalla, että Solita kasvaa 20 prosentin vuosivauhtia ja kasvu edellyttää investoimista ihmisiin – ja sitä, ja että liikenneyhteydet ovat kunnossa.

– Pirkanmaa on hyvä kasvualusta, täältä löytyy kansainvälisen tason osaajia. Mutta 99 prosenttia asiakkaistamme on muualla, pääkaupunkiseudulla ja maailmalla. Liikkumisen sujuvuus on kasvumme kannalta äärimmäisen tärkeää, ja se koskee niin juna- kuin lentoliikennettäkin. Yhteydet ovat ratkaisevia, kun mietimme tulevaisuuden investointejamme.

Niska huomautti käyneen selväksi, että nopeita kehityskäänteet eivät ole, päinvastoin, suunnitellaan ja suunnitellaan. Eikä foorumiin videotervehdyksen tuonut liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinkaan muuta luvannut.

– Nopeat junat ovat tavoite, mutta suunnittelu pitää tehdä laadukkaasti ja se vie aikaa. Todennäköisesti liikennöinti voisi alkaa 2030-luvulla.

Jari Niska kuitenkin toivoi nopeutta ja aktiivisuutta linjauksiin.

– Ministeri puhuu suunnittelussakin useista hallituskausista. Yksi hallituskausi on ICT-toimialalla ikuisuus.

Foorumissa käsiteltiin Pirkanmaalle tärkeitä asioita monesta kulmasta, mutta yhteisessä suunnassa. Nykylaajuudella viime keväänä aloitettu eri toimijoiden yhteistyö yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi jatkuu ja vahvistuu – ja yhteistyöhön tarvitaan myös muita maakuntia.