”Verkosto kasvaa ja vaikuttavuus lisääntyy”

<p><em>Tampereen kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund ja henkilöstöpäällikkö Milla Ojala palkittiin Keskuskauppakamarin pronssisin ansiomerkein kauppakamarin syyskokouksessa. Kuva Annikaisa Knuutila</em><br></p>

Tampereen kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund ja henkilöstöpäällikkö Milla Ojala palkittiin Keskuskauppakamarin pronssisin ansiomerkein kauppakamarin syyskokouksessa. Kuva Annikaisa Knuutila

Tampereen kauppakamarilaiset Milla Ojala ja Markus Sjölund palkittiin kymmenvuotisesta työpanoksestaan kauppakamarilla. Tulevaisuudesta he uskovat, että kauppakamarin verkosto kasvaa ja vaikuttavuus lisääntyy – joten mielenkiintoista työtä riittää.

Milla tuli kauppakamariin syksyllä 2008 tekemään kansainvälisen kaupan opintoihinsa liittyvää työharjoittelua ja siirtyi siitä työskentelemään ulkomaankaupan asiakirjojen parissa. Parin vuoden kuluttua hän sai vastuulleen kauppakamarin koulutustoiminnan organisoinnin, suunnittelun ja kehittämisen.

– Ajankohtaiskoulutusten ja HHJ -koulutuskokonaisuuden koulutus- ja palvelupäällikkönä työskentelin seitsemän vuotta. Työn ohessa suoritin toisen tutkintoni yliopistossa, hallintotieteiden parissa. Valmistuttuani siirryin osaamisen kehittämisestä henkilöstöpäällikön tehtäviin. Nyt toimenkuvaani kuuluvat HR-asioiden lisäksi edunvalvonnan ja verkostotoiminnan puolelta osaamis- ja työelämävaliokunta sekä matkailu- ja kongressivaliokunta, uudelta nimeltään matkailu- ja tapahtumavaliokunta.

Markus aloitti kauppakamarin asiamiehenä vuoden 2009 alussa.

– Ennen hakeutumista kauppakamariin tein töitä Vaasan yliopistolle, ja tunsin kauppakamarin toiminnan graduni ansiosta paperilla melko hyvin. Käytännön tekeminen ei ollut juurikaan tuttua.

Markus peri eläkkeelle siirtyneen Anja Taskisen tehtäviä: kansainvälisiä asioita ja tiedontuotantoa.

– Edunvalvontavastuuta ryhdyin ottamaan maankäyttö- ja liikenneasioista. Välissä vedin myös koulutus- ja työvoima-asioita. Nyt olen aluesuunnittelu- ja liikennevaliokunnan sekä kaupan valiokunnan sihteeri. Työn isot otsikot ovat säilyneet, mutta monet teemat, organisaatiot ja sidosryhmien nimet ovat vaihtuneet.

Kiinnostavaa, vaihtelevaa, vapaus kehittää

Molemmat sanovat viihtyneensä kauppakamarissa, koska työtä tehdään erittäin kiinnostavien ja ajankohtaisen asioiden parissa.

– Harva päivä on samanlainen. Tietynlainen vaihtelevuus on hauskaa. Parasta on olla tekemisissä yritysten kanssa. Moni yritys tekee ihan mielettömiä juttuja, mutta eivät ne pidä ääntä itsestään, Markus sanoo.
Milla pitää etuoikeutena päästä tutustumaan työllistäviin ja kasvaviin yrityksiin ja edistämään niiden toimintaa.

– Omassa työssäni hienoa on myös vapaus kehittää omaa vastuualuettani ja valiokuntatyössä taas olla aktiivisesti tekemisissä yrityskentän kanssa. Meillä on myös huippuporukka toimistolla! Näinkin pitkään saman työnantajan palveluksessa oleminen kertoo siitä, että työnantaja pystyy kilpailukykyisten työskentelyolojen lisäksi tarjoamaan säännöllisesti uusia haasteita uralla etenemiseksi ja haluaa joustavuudellaan tukea muun muassa itsensä kehittämistä ja jatko-opintoja.

Markus on samoilla linjoilla: työssä pääsee toteuttamaan itseään, kehittymään ja oppimaan uutta – myös itsestään ja muista ihmisistä.

– Minusta suomalaisessa työelämässä asiat ovat hyvin. Välillä tuntuu, että työelämästä kirjoitellaan vain negatiivisia asioita.

Tulevaisuuden think tank?

Kun Milla ja Markus miettivät kauppakamarin tärkeimpiä tehtäviä, avainsanoja ovat ”vahva alueellinen yritysten äänitorvi ja keskinäinen verkottaja”.

– Kauppakamari on alueen yritysten kanssa kehittämässä oman alueensa menestystä, parantamassa menestymisen edellytyksiä. Mikään alue ei ole itsessään kilpailukykyinen, vaan siellä on kilpailukykyisiä ja menestyviä yrityksiä. Kauppakamarit myös puolustavat tärkeitä asioita, vaikka ne eivät aina olekaan ykköspuheenaiheita. Esimerkiksi Suomelle tärkeää vapaakauppaa kauppakamari on pitänyt esillä – joidenkin muiden harvojen kanssa. Mediassa vapaakauppa ei näytä saavan ansaitsemaansa huomiota.

Tampereen kauppakamari on uudistamassa strategiaansa, ja tulevaisuutta on rakennettu osallistamalla strategiatyöhön myös luottamushenkilöt, niin hallitus kuin valiokunnatkin.

– On ollut mielenkiintoista seurata strategiatyön etenemistä. On ainutlaatuista, että on saatu satoja yritysedustajia jäsenkentästä pohtimaan yhdessä tulevaisuuden suuntia. Kauppakamarin roolin ajattelen tulevaisuudessakin keskittyvän vahvasti vaikuttamiseen ja toisaalta tietynlaisena alueen yritykset yhdistävänä alustana toimimiseen – mitä kaikkea toimintoja ja palveluita se sitten merkitseekään, Milla arvioi.

Markus uskoo, että tulevaisuudessa verkosto kasvaa ja vaikuttavuus lisääntyy.

– Kehityskuvioita ja työn tekemisen tapoja on tietysti useita, mutta varmasti perusmissio säilyy. Kenties tietynlainen rooli alueellisena elinkeinoelämän think thankkina vahvistuu.

Teksti Annikaisa Knuutila


<p><em>Keskuskauppakamarin ansiomerkeillä on perinteet vuodesta 1929. Pronssinen ansiomerkki myönnetään vähintään kymmenen tai 15 vuoden työskentelystä saman työnantajan palveluksessa tai itsenäisestä yrittämisestä. Kuva Keskuskauppakamari</em><br></p>

Keskuskauppakamarin ansiomerkeillä on perinteet vuodesta 1929. Pronssinen ansiomerkki myönnetään vähintään kymmenen tai 15 vuoden työskentelystä saman työnantajan palveluksessa tai itsenäisestä yrittämisestä. Kuva Keskuskauppakamari