Pirkanmaan vientipalkinto AGCO Powerille ja M-Filesille

<p><em>Tampereen Nuorkauppakamarin puheenjohtaja Markus Niemi (keskellä) onnitteli Pirkanmaan vientipalkinnon saaneita M-Filesin Miika Mäkitaloa (vas.) ja AGCO Powerin Juha Tervalaa. Onnittelut lienevät paikallaan myös jatkossa, sillä molempien yritykset tähtäävät viennin kasvattamiseen. Pirkanmaan vientipalkinto 2018 jaettiin Tampereen kauppakamarin syyskokouksen yhteydessä.</em></p>

Tampereen Nuorkauppakamarin puheenjohtaja Markus Niemi (keskellä) onnitteli Pirkanmaan vientipalkinnon saaneita M-Filesin Miika Mäkitaloa (vas.) ja AGCO Powerin Juha Tervalaa. Onnittelut lienevät paikallaan myös jatkossa, sillä molempien yritykset tähtäävät viennin kasvattamiseen. Pirkanmaan vientipalkinto 2018 jaettiin Tampereen kauppakamarin syyskokouksen yhteydessä.

Vakaasti kasvavat työkonemoottorimarkkinoita valloittava AGCO Power Oy ja älykkään tiedonhallinnan globaaliksi markkinajohtajaksi tähtäävä M-Files Oy ovat saaneet Tampereen kauppakamarin ja Tampereen Nuorkauppakamarin Pirkanmaan vientipalkinnon 2018.


AGCO Powerin liikevaihto Suomessa oli viime vuonna 306 miljoonaa euroa. Yritys vie 75 prosenttia työkonemoottorituotannostaan ja asiakkaiden ajoneuvojen mukana Suomen ulkopuolelle päätyy 95 prosenttia tuotannosta. Suurin vientimaa on Ranska, sen jälkeen tulevat Saksa, USA, UK, Ruotsi, Italia ja Brasilia. Suuri osa tuotannosta menee AGCOn tehtaisiin maailmalla.

AGCO Power vie myös hammaspyöriä, niissä suurimmat vientimaat ovat Brasilia ja Kiina, sekä aggregaatteja lähinnä Afrikkaan.

Lisäksi AGCO Powerin vahva tuotekehitysosaaminen on ollut kriittisessä roolissa kehitettäessä eri maissa sijaitsevien omien tehtaiden osaamista.
– Olemme keskittäneet tutkimuksen ja kehityksen Nokialle, vaikka tuotteita tehdään myös Kiinassa ja Brasiliassa. Moottorien kehittämisen haasteet liittyvät päästövaatimusten täyttämiseen, ja siinä haluamme olla jopa edellä säännöksiä. Siksi pidämme tutkimuksen ja kehityksen Suomessa ja vastuun Linnavuoren tontilla. Haluamme varmistaa muun muassa elektroniikka- ja ohjelmisto-osaamisen jatkossakin, ja siksi perustimme TTY:lle tutkimuskeskuksen, sanoo toimitusjohtaja Juha Tervala.

Uuden moottoriperheen kehittämiseen on juuri investoitu 90 miljoonaa euroa ja tulevina vuosina amerikkalainen omistaja investoi Linnavuoren valmistukseen 70 miljoonaa euroa.

Suomen sijainti ei komponentteja tuovalle ja moottoreita vievälle yritykselle ole ihanteellisin.
– Täytyy tehdä asioita fiksummin kuin kilpailijat Keski-Euroopassa. Olemme nostaneet automaatioastetta, robotteja tehtaalla on yli sata. Nostamme tuottavuutta vuosittain. Me emme ole halvin, mutta kun moottorin elinkaarikustannuksia verrataan – polttoainekulutusta, huoltokustannuksia – olemme hyviä. Tärkeää on tietysti jälkimarkkinointi. Asiakasta ei saa koskaan jättää yksin.

Tällä hetkellä AGCOn valmistamissa ajoneuvoissa on jo 75-prosenttisesti linnavuorelainen moottori.
– Polku on rakennettu, että määrä olisi tulevaisuudessa 90 prosenttia ja jopa sen yli. Tavoite on myös seuraavan viiden vuoden aikana yli kaksinkertaistaa ulkopuolisille asiakkaille menevä vienti.

Vientimyynnissä AGCO Power luottaa omaan voimaan.
– Pääasiassa otamme itse suoraan yhteyden työkonevalmistajaan. Pieni osa kontakteista hoidetaan edustajien kautta.

Älykästä tiedonhallintaa maailmalle rohkeasti

Älykkään tiedonhallinnan ohjelmistoratkaisuja tarjoavalla M-Filesilla on vientiä: vastikään se sai myös Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnon. Yrityksen liikevaihto oli viime vuonna 52,8 miljoonaa euroa, liikevaihdosta 60 prosenttia tulee Suomen ulkopuolelta. Suurimmat vientimaat ovat USA, UK, Ranska, Australia ja Sveitsi. Kaikkiaan M-Filesin ohjelmistoja käytetään sadassa maassa.

– Vienti oli yrityksen DNA:ssa alusta asti. Emme alkaneet rakentaa M-Files-tuotetta vain Pirkanmaan yritysten tarpeisiin, vaan myös ulkomaisia asiakkaita varten. Tavoitteena oli kansainvälisesti hyvä tuote, parempi kuin markkinoilla siihen mennessä oli, toimitusjohtaja Miika Mäkitalo kertoo.

Yksi konkreettinen valinta oli se, että softa tehtiin tukemaan heti useita kieliversioita ja että uuden kieliversion lisääminen ohjelmaan on helppoa. Nyt versioita on 33. Kieliversioinnin tarpeeseen havahtuminen ohjelmakehityksen myöhemmässä vaiheessa voi tulla kalliiksi.

Viennissä menestymisen edellytyksinä Mäkitalo pitää paitsi erinomaista tuotetta tai palvelua, myös rohkeutta asettaa kovat tavoitteet. Lisäksi on investoitava riittävästi markkinointiin ja myyntiin.

– Me tähtäämme maailman markkinajohtajaksi uudella älykkäällä tiedonhallinnalla, haluamme olla maailman paras. Koska tavoite tämä, täytyy kasvaa ja kansainvälistyä, investoida tuotekehitykseen ja sytyttää asiakkaiden innostus. Rohkeus tarkoitti meillä sitä, että päätimme kansainvälistyä tosissaan, emme lähteneet kokeilemaan. Yleisesti on paljon muka-kansainvälistymistä: tehdään selvityksiä, pähkäillään go-to-market-mallia ja emmitään. Kysymys kuuluu: mennäänkö vai ei? Rohkeus on sitä, että mennään eikä meinata.
M-Files lähtee uudelle markkinalle vähintään neljän hengen tiimillä, mukana on niin toimiston vetäjää, myyntiä, markkinointia kuin teknistä osaamistakin.

– Meillä tämä malli toimii. On perisynti luulla, että maailman paras teknologia tai palvelu myy itse itsensä. Teknologiakehitykseen satsataan niin, ettei sitten ole varaa investoida riittävästi markkinointiin ja myyntiin – joilla kuitenkin rakennettaisiin tulevaisuuden menestys.

Tampereen Nuorkauppakamarin perustama palkinto on jaettu vuodesta 1968 lähtien, vuodesta 2011 yhteistyössä Tampereen kauppakamarin kanssa nimellä Pirkanmaan vientipalkinto. Palkinto myönnetään Pirkanmaalla toimivalle yritykselle, joka panostaa erityisen merkittävästi kansainvälistymiseen, vientiin ja uusien markkinoiden avaamiseen.