Nyt on yhteyksiä: lennä suoraan tai yhden pysähdyksen taktiikalla

Air Balticilla on Euroopan uusin ja nykyaikaisin laivasto. Airbus A220-tyypin koneet ovat markkinoiden ympäristöystävällisimpiä ja vähäpäästöisimpiä. Kuva Air Baltic.

Air Balticin uudet avaukset Tampere-Pirkkalasta vetävät vilkkaasti matkustajia. – Malagaan ja Rodokselle lennetään täysillä koneilla, ja pöhinä on hyvää, sanoi myyntijohtaja Jan Nyholm kauppakamarin vaikuttamisaamussa.

Kauppakamarin kevään viimeisessä vaikuttamisaamussa aiheena oli liikkuminen ja erityisesti Air Balticin viime vuoden lopussa tekemä mittava investointi Tampere-Pirkkalaan. Yhtiö perusti tänne ensimmäisen Baltian maiden ulkopuolisen kotikentän ja sijoitti sille yhden koneen.

Toukokuusta lähtien AirBaltic on lentänyt Tampereelta kolmesti viikossa Kööpenhaminaan ja Müncheniin ja kahdesti viikossa Frankfurtiin, Osloon, Malagaan ja Rodokselle. Kesäkuun alussa aloitettiin suorat lennot kahdesti viikossa Amsterdamiin. AirBaltic oli jo aiemmin lentänyt Tampere-Pirkkalasta Riikaan, jonne se lentää nykyään kuudesti viikossa.

– Rodos on yllättänyt positiivisesti, ja Malagan koneet täyttyvät kuin itsestään, mikä osoittaa, että Suomen ja Espanjan aurinkorannikon välinen lentoliikenne on voimissaan, Air Balticin Suomen, Ruotsin ja Norjan myynnistä vastaava Jan Nyholm sanoi. Muiden kohteiden vetovoimaa punnitaan myöhemmin muun muassa liikematkustuksen vilkastuttua.

Air Baltic kiipeää koronakuopasta määrätietoisesti kohti normaalia.

– Koronaa edeltävä vuosi 2019 oli Air Balticille huippuvuosi viidellä miljoonalla matkustajalla. Vuoden 2020 ensimmäisellä kvartaalilla Aasian koronauutiset eivät vielä vaikuttaneet, mutta kun kevät eteni, kaikki koneet lennätettiin kotiin Riikaan ja toiminta keskeytetiin kahdeksi kuukaudeksi.

Koronatauon aikana yhtiö aloitti liiketoimintansa uudistamisen.

– Air Baltic on suurimmaksi osaksi Latvian valtion omistama. Valtio vaati selkeää business plania yhtiön tulevaisuuden näkymistä.

– Suunnitelmamme sisälsi ison investoinnin, kaluston uusimisen. Laivasto koostui ennen 20 erikokoisesta ja -mallisesta lentokoneesta, nyt koneita on 36. Investoimme siis 16 uuteen, Airbus A220-tyypin koneeseen keskellä koronaa. Tämän vuoden loppuun koneiden määrä kasvaa 40:een eli tuplaamme laivastomme.

Yhtiö on uudistanut myös brändiään.

– Olimme ennen lähinnä halpalentoyhtiö. Nykyään Air Balticia voisi kuvata hybridilentoyhtiöksi. Tarjoamme liikematkustajille bisnestuotteen, ja ekonomiluokassa on tarjolla eri kategorioita ja joustoja lippuihin, joiden hinta määräytyy valittujen palvelujen mukaan.

Räätälöidysti reittejä Tampereelta

Tampere kuului jo aiemmin Air Balticin Riian reittiverkostoon. Potentiaalia tiedettiin olevan, sillä 2010-luvun alussa Tampereelta lensi Air Balticilla vilkkaimmillaan noin 750 000 matkustajaa vuodessa.

– Vilnan ja Tallinnan reitit tukevat Air Balticin liikennettä Baltiassa, mutta näiden lisäksi halusimme perustaa uuden tukijalan. Keskustelimme Tampereen lisäksi myös muiden kaupunkien, muun muassa Turun kanssa.

Air Baltic neuvotteli Tampereen kaupungin, Visit Tampereen, Business Tampereen ja kauppakamarin kanssa, joten Tampereen valinnan pohjaksi kuunneltiin monipuolisesti elinkeinoelämän ja vapaa-ajan matkustuksen tarpeita ja mahdollisuuksia.

– Jokainen kumppanikaupunkimme on mukana päättämässä, mitä reittejä se tarvitsee. Tampereen reittivalikoima on suunniteltu siten, että se palvelee mahdollisimman sujuvasti Tampereelta Eurooppaan ja muualle maailmaan matkustavia, mutta myös Tampereelle tulijoita. Haluamme liikennettä molempiin suuntiin.

– Liikematkustukselle on Air Balticin tärkein solmukenttä Riika hyödyllinen. Tampereelta voi lentää Riikaan kuutena päivänä viikossa varhain aamulla ja jatkaa sieltä yli 20 Euroopan kohteeseen, joissa ollaan perillä aamuyhdeksään mennessä. Riian kautta on myös helppoa palata illalla takaisin Tampereelle, jos on lentänyt suoraan johonkin Euroopan kohteista.

Saksan tärkeimpien solmukenttien Münchenin ja Frankfurtin sekä Amsterdamin, Kööpenhaminan ja Oslon kautta voi lentää minne tahansa maailmankolkkaan yhden pysähdyksen taktiikalla Air Balticin kumppanin SAS:in avulla. Esimerkiksi Oslosta on erinomaiset yhteydet Yhdysvaltoihin.

– Hyvät yhteydet auttavat myös Tampereelle matkustavia. Yrityksillä on nyt hyvät mahdollisuudet kutsua asiakkaitaan ympäri maailmaa, sillä myös he matkustavat sujuvasti suoraan tai yhdellä pienellä pysähdyksellä.

Ukraina ja Venäjä putosivat reittikartalta

Air Balticin budjetoitu liikevaihto tälle vuodelle on 400 miljoonaa euroa ja matkustajatavoite 3,3 miljoonaa.

– Olemme luvuissa hieman jäljessä, joten toivomme kesästä vilkasta. Tavoitteemme ovat itse asiassa vuoden 2017 tasoa eli koronan takia on jouduttu ottamaan takapakkia. Tietysti jarrutukseen vaikuttaa lisäksi Ukrainan tilanne. Ukraina ja Venäjä olivat markkinoina meille erittäin tärkeitä, ja nyt molemmat ovat pois pelistä. Uusia suunnitelmia on ollut välttämätöntä tehdä tämänkin takia.

– Reittejä on suunniteltu tälle vuodelle 99, kaikki eivät ehkä toteudu, todellisuudessa niitä on noin 90. Lähitulevaisuudessa lukemaan kyllä päästään, ja kun yli sata reittiä ylitetään, on otettu taas yksi askel eteenpäin.

– Uusimpana on yhteys Marokon Marrakeshiin, joka on Air Balticin ensimmäinen reittikohde Afrikan mantereella. Riiasta on sinne aamulento ja siten suora yhteys myös Tampereelta, Nyholm sanoo.

Vaikuttamisaamun juontanut johtaja Markus Sjölund Tampereen kauppakamasrista sanoi, että Tampereen talousalueella eletään nyt etsikkoaikaa lentoliikenteessä.

– Kannustamme vahvasti yrityksiä käyttämään omaa, Tampere-Pirkkalan kenttää ja sen tarjoamia lentoyhteyksiä. Pienellä kentällä on puolensa. Esimerkiksi Helsinki-Vantaalla viime aikoina koetuista valtavista ruuhkista ei ole ollut Tampere-Pirkkalassa toistaiseksi tietoakaan.


Teksti Päivi Eskelinen