Kauppakamarikysely: Tampereelta tarvitaan järkevät reittilennot maailmalle

Finnair aloittaa säännölliset lennot Tampereelta Helsinki-Vantaalle ensi keväänä. Yhtiö lentää elinkeinoelämän tärkeimpinä pitämät vuorot varhain aamulla ja paluuvuoron myöhään illalla. Vuoroja täydennetään päiväsaikaan Finnair-busseilla operoitavilla yhteyksillä.

Finnair aloittaa säännölliset lennot Tampereelta Helsinki-Vantaalle ensi keväänä. Yhtiö lentää elinkeinoelämän tärkeimpinä pitämät vuorot varhain aamulla ja paluuvuoron myöhään illalla. Vuoroja täydennetään päiväsaikaan Finnair-busseilla operoitavilla yhteyksillä.

Vientivetoinen Pirkanmaa tarvitsee sujuvat lentoyhteydet Helsingistä lähteviin jatkolentoihin. Myös kansainvälisiltä lennoilta pitää päästä takaisin Tampereelle. Jos yhteyksiä olisi tarjolla nykyistä enemmän, yritykset käyttäisivät Tampere-Pirkkalan lentoasemaa entistä useammin.

Tiedot käyvät ilmi Tampereen kauppakamarin marraskuussa tekemästä kyselystä, jolla selvitettiin kauppakamarin jäsenyritysten liikematkustusta Tampere-Pirkkalasta. Kyselyyn vastasi 279 yritystä, joista tehtiin runsaat 65 000 ulkomaanmatkaa vuodessa ennen koronaa.

Vastaajista 86 prosenttia piti erittäin tärkeänä tai tärkeänä, että Tampere-Pirkkalasta pääsee Helsingistä lähteviin jatkolentoihin. Jatkomahdollisuus Helsingin kansainvälisiltä lennoilta takaisin Tampere-Pirkkalaan on erittäin tärkeää tai tärkeää 84 prosentille vastanneista. Myös vieraiden ja asiakkaiden on päästävä lentäen Tampereelle, ilmoitti 85 prosenttia vastanneista.

Ylivoimaisesti tärkeimmät reittilentovuorot ovat aikainen aamulento Tampereelta Helsinkiin ja iltalento Helsingistä Tampereelle.

– Tarjonta luo kysyntää. 70 prosenttia vastanneista kertoi, että yrityksestä lennettäisiin nykyistä useammin, jos yhteyksiä olisi enemmän. Yritykset arvostavat myös matkustuksen sujuvuutta, kuten nopeaa turvatarkastusta, sanoo johtaja Markus Sjölund Tampereen kauppakamarista.

– Huomionarvoista on myös, että yritykset, joissa on kansainvälistä omistusta, matkustivat keskimääräistä tiheämmin. Esimerkiksi Tukholmassa sijaitsevissa pääkonttoreissa asioidaan vilkkaasti.

Keskimääräistä enemmän lennettiin myös vientiyrityksistä sekä yli 250 henkeä työllistävistä yrityksistä.

– Kyselyn viesti on selvä. Elinkeinoelämä arvostaa yhteyksiä Tampere-Pirkkalasta. Tämän viestin soisi tavoittavan kaikki päättäjät, jotka katsovat ajavansa pirkanmaalaisen elinkeinoelämän etua, Sjölund sanoo.

Selkeä ei linja-autoyhteyksille

Yritykset vieroksuvat Finnairin tänä syksynä julkaisemia suunnitelmia korvata Tampere-Pirkkalan lentoyhteydet busseilla. Yli 80 prosenttia vastanneista ilmoitti, että ei käyttäisi linja-autoyhteyttä lainkaan tai käyttäisi sitä erittäin harvoin.

Mieluisin matkustustapa Helsinki-Vantaalta lähteviin lentoihin on oma auto. 63 prosenttia vastanneista ajaisi lähes aina matkan Helsinkiin omalla autolla. Toiseksi suosituin vaihtoehto oli junayhteys, jota käyttää lähes aina noin kolmannes vastaajista.

Arviot matkustuksen elpymisestä vaihtelevat

59 prosenttia vastanneista katsoi, että omien ja yrityksestä tehtävien ulkomaan työmatkojen määrä palaa pandemian jälkeen entiselleen tai lisääntyy. Vastaavasti noin 40 prosenttia uskoi, että ulkomaantyömatkat vähenevät.

Kotimaan työmatkojen osalta lukemat olivat hyvin samansuuntaiset. 57 prosenttia uskoi määrän palautuvan ennalleen tai lisääntyvän. Vähenemistä piti todennäköisenä 39 prosenttia.

Vahvimmin ulkomaanmatkojen palautumiseen uskoivat alle 50 henkeä työllistävät yritykset. Näistä 65 prosenttia katsoi, että työmatkat ulkomaille lisääntyvät tai pysyvät ennallaan. Suurista, yli 250 henkeä työllistävistä yrityksistä 47 prosenttia piti todennäköisenä, että ulkomaan matkat vähenevät jonkin verran pandemian jälkeen.

Tilausta on usealle lentoyhtiölle

– Kyselyn tulokset kuvaavat hyvin Tampereen seudun kansainvälisyyttä ja sitä, miten tärkeitä sujuvat lentoyhteydet ovat etenkin yrityselämälle. Myös esimerkiksi kansainväliset osaajat, kongressimatkailijat ja turistit kaipaavat helppoa ja nopeaa matkantekoa. Yhteyksien pitäminen ja lisääminen on siten Tampereen seudun elinvoiman ja kehittymisen kannalta erittäin tärkeää, sanoo Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen.

– Isossa kuvassa ei kuitenkaan riitä, että täältä lähtee yksi kone aamulla ja toinen palaa illalla. Seutukunnan saavutettavuus lentäen edellyttää vuoroja monipuolisesti, myös päiväsaikaan, kommentoi Business Tampereen johtaja Harri Airaksinen.

– Lentoliikenne on markkinaehtoista liiketoimintaa ja lentoyhtiöt tekevät omia ratkaisujaan taloudellisin perustein. Finnair on vain yksi toimija muiden joukossa. Finnairin lisäksi Air Baltic lentää Tampere-Pirkkalasta, ja olen vakuuttunut, että SAS palaa, kuten se on suunnitellut.

– Yhden toimijan perään ei kannata haikailla. Tampereen seutu kasvaa ja kehittyy niin vahvasti, että täällä on tulevaisuutta ja tilausta aidosti markkinaehtoiselle lentoliikenteelle.

Elinkeinoelämän lisäksi Tampereen kehittyvä elämystalous tarvitsee kansainvälisiä lentoyhteyksiä.

– Kun tavoitellaan suuria urheilu- tai yritystapahtumia tai tieteellisiä kongresseja, tapahtuman saamisen kriteerinä on kansainvälinen lentokenttä vähintään sadan kilometrin säteellä. Helsinki-Vantaa ei ole meille vaihtoehto.

– Kansainvälinen kenttä nousee esille myös silloin, kun ulkomainen yritys päättää investoinnistaan Tampereelle. Saavutettavuus on riittävän osaamisperustan, työvoiman saatavuuden ja tutkimus- ja kehityskumppanuuksien ohella tärkeimpiä kriteerejä.

Airaksinen toivoo tekoja myös yrityksiltä.

– Uskon, että lentoyhteyksien tarjonta kasvaa nykyisestä, ja toivon yrityksiltä, että ne käyttäisivät liikematkoillaan kotikentän tarjontaa ja vuoroja. Mikään yhtiö ei kykene lentämään koneet tyhjillään.

Digiloikka ei lopettanut matkustusta

Valmetilla on ollut normaalisti noin 8000 lähtöä Tampere-Pirkkalasta vuosittain.

– Matkustaminen on vaikeutunut huomattavasti Pirkkalan yhteyksien vähennyttyä. Henkilöautoilu on lisääntynyt ja matka-ajat pidentyneet. Toivomme lisää yhteyksiä, sillä niiden puute voi pitkällä aikavälillä vaikuttaa toimintaedellytyksiimme Tampereen seudulla kielteisesti, sanoo Valmetin Automaatio-liiketoimintalinjan johtaja Sami Riekkola.

Tampereen Tiivisteteollisuus Oy:n toimitusjohtaja Aleksi Arpiainen allekirjoittaa täysin kyselyssä esille tulleet yritysten tarpeet.

– Perheyrityksessämme on toistakymmentä henkilöä, joilla on kuukausittain, välillä jopa viikoittain tarvetta lentää asiakkaan luo. Vaikka b-to-b-myynti otti koronan aikana ison digiloikan, ulkomaisia asiakkuuksia ei voi hoitaa täysin ilman fyysisiä kohtaamisia. Asiakasymmärryksen kehittäminen ja yhteinen ideointi vaativat, että asiakkaita tavataan säännöllisesti.

– Teollinen liiketoiminta ja liiketoiminta ylipäätään ovat mitä suurimmassa määrin luottamuskauppaa. Uusia kumppanuuksia ei luoda, eikä pitkäaikaisia syvennetä ainoastaan sähköisillä välineillä. Lisäksi asiakkuuksien aloittaminen edellyttää meidän liiketoiminnassamme pitkiä fyysisiä auditointeja tehtaallamme.

Aleksi Arpiainen pitää turhauttavana, että yritysten matkustus Tampereelle ja täältä maailmalle on tehty hankalaksi.

– Tilanteesta hyötyvät ruotsalaiset ja saksalaiset kilpailijat. Pirkanmaan vientiteollisuuden yhteyksien parantaminen luo kestävää kasvua, ja se on kaikkien etu, hän sanoo.

Finnair aloittaa lennot maaliskuussa

– Finnair aloittaa säännölliset lennot Tampereelta Helsinki-Vantaalle ensi keväänä. Yhtiö lentää elinkeinoelämän tärkeimpinä pitämät vuorot varhain aamulla ja paluuvuoron myöhään illalla, kertoi Finnairin myyntijohtaja Mikko Turtiainen Tampereen kauppakamarin lentoliikenneaamussa 9. joulukuuta.

Vuorot lennetään kuudesti viikossa maaliskuun lopusta lähtien.

– Vuoroja täydennetään päiväsaikaan Finnair-busseilla. Eri liikennemuotojen yhdistäminen on tärkeää tulevaisuudessa, ja trendi näkyy selvästi jo Euroopassa, Turtiainen kertoi ja perusteli yhdistämistä hiilijalanjäljen pienentämisellä, vastuullisuudella ja entistä paremmalla päästötehokkuudella.


Tutustu lentomatkustusta koskevan kyselyn tuloksiin täältä.