ATA carnet helpottaa väliaikaista maastavientiä

<p><em>Reetta Pienimäki ottaa vastaan Oseirin toimitusjohtajan Ismo Lindenin Japanin-matkallaan käyttämän ATA carnet’n. kuva Annikaisa Knuutila</em><br></p>

Reetta Pienimäki ottaa vastaan Oseirin toimitusjohtajan Ismo Lindenin Japanin-matkallaan käyttämän ATA carnet’n. kuva Annikaisa Knuutila

ATA carnet on helppo mutta ei kovin hyvin yrityksissä tunnettu tapa hoitaa tavaroiden väliaikainen maastavienti tulli- ja verovapaasti. – Se toimii varsin hyvin, sanoo paljon ATA carnet -asiakirjoja käyttävä Oseirin toimitusjohtaja Ismo Linden.

– ATA carnet on väliaikaista tullausta yksinkertaisempi tapa, ja sopisi monen yrityksen tarpeisiin, sanovat Tampereen kauppakamarissa ulkomaankaupan asiakirjoista ja siis myös ATA carnet -palvelusta vastaavat Reetta Pienimäki ja Lasse Parviainen.

ATA carnet’n avulla voi viedä kaupallisia tavaranäytteitä, ammatinharjoittamisvälineitä ja näyttelytavaroita
sopimukseen liittyneisiin maihin tulli- ja verovapaasti yhden vuoden ajan. Jos vietävä tavara on sama, voi myös käyttää samaa ATA carnet’ta vuoden ajan.

ATA carnet korvaa vientiasiakirjat lähtömaassa ja tulliasiakirjat väliaikaisessa vientimaassa, sisältää Suomessa Keskuskauppakamarin kansainvälisesti hyväksytyn takuun, joka kattaa mahdollisen tullin ja tuontiverot maahan tuotavista tavaroista, toimii tavaroiden kauttakulkuasiakirjana ja palauttaa tavarat sujuvasti lähtömaahan. Helpotusta tuo sekin, että dokumentti kulkee tavaroiden mukana koko ajan.

– ATA carnet’lla vältetään tullimaksut ja siten myös verot, ja ATA carnet -perusmaksut ovat edullisempia kuin tullimaksut. Lisäksi kauppakamarin jäsen saa palvelun jäsenhintaan, Reetta ja Lasse huomauttavat.

Käyttö kasvussa

Kansainvälinen tulliasiakirja on käytössä nyt jo noin 80 maassa, viimeisimpänä joukkoon liittyi Qatar viime vuoden keväällä. Tampereen kauppakamarissa ATA carnet -asiakirjoja myönnetään noin sata vuodessa. Vuonna 2018 suosituin maa oli Yhdysvallat ja tänä vuonna toukokuun loppuun mennessä suosituin maa on ollut Venäjä. Suosituin käyttötarkoitus on viime aikoina ollut ammatinharjoittamisvälineet.

– ATA carnet’ien myöntämismäärä on hiljalleen noussut. Kasvunvaraa onkin, sillä asiakirja sopisi monelle, joka nyt käyttää väliaikaista tullausta.

Paitsi että järjestelmään liittyy koko ajan uusia maita, eri maissa avataan asiakirjalle uusia käyttötapoja. Esimerkiksi Kiina otti ATA carnet’n käyttöön vuonna 1998, mutta hyväksyi sen vain näyttelytavaroille. Viime tammikuussa maa avasi käytön koskemaan myös ammatinharjoittamisvälineitä ja kaupallisia tavaranäytteitä.

– Lisäksi Kiina pidensi asiakirjan voimassaolon puolesta vuodesta vuoteen.

ATA carnet’ia käytön sujuvuutta kehitetään jatkuvasti, ja parhaillaan on menossa Kansainvälisen kauppakamarin pilottiprojekti palvelun sähköistämiseksi.

– Sähköisyys helpottaisi ATA carnet’n tekemistä ja käyttöä entisestään, Reetta ja Lasse uskovat.

<p><em>ATA carnet’n saa kauppakamarista. Tampereen kauppakamarissa ulkomaankaupan asiakirjoista vastaavat Lasse Parviainen ja Reetta Pienimäki kannustavat ATA carnet’n käyttöön jos ja kun yritys tarvitsee tulliasiakirjaa väliaikaiseen vientiin (ATA, Admission Temporaire / Temporary Admission).Kuva Annikaisa Knuutila</em><br></p>

ATA carnet’n saa kauppakamarista. Tampereen kauppakamarissa ulkomaankaupan asiakirjoista vastaavat Lasse Parviainen ja Reetta Pienimäki kannustavat ATA carnet’n käyttöön jos ja kun yritys tarvitsee tulliasiakirjaa väliaikaiseen vientiin (ATA, Admission Temporaire / Temporary Admission).Kuva Annikaisa Knuutila

”Uskoo kun näkee”

Oseir Oy:n erikoisteollisuuskameroilla mitataan erilaisia pinnoituksen prosesseja ja autetaan näin asiakasta parantamaan ruiskutuspinnoituksen prosessien laatua ja tehokkuutta sekä minimoimaan kustannuksia ja hukkaa. Kyseessä on niche-markkinan hightechia, jonka asiakkaita ovat muun muassa lentokoneteollisuus ja puolijohdeteollisuus ympäri maailmaa.

– Pystymme mittaamaan nopeita, pieniä partikkeleita, sitä, mitä pinnoitusprosessissa tai jo ennen sitä tapahtuu. Näin säästetään materiaaleja ja vähennetään hukkaa, koska ei tule korjattavaa. Uusien pinnoitteiden tuotekehityksessäkin kameramme nopeuttaa prosessia, kun se näyttää, mitä partikkeleille tapahtuu, kertoo Oseirin toimitusjohtaja Ismo Linden.

Tätä on vaikea selittää kalvoilla tai sanoilla, niinpä Linden reissaa SprayWatch- tai HiWatch-kamera tietokonelaukussaan ja näyttää asiakkaalle.

– Maailmallakin monet ovat kuin me suomalaiset: eivät usko ennen kuin näkevät. Asiakkaat saavat ahaa-elämyksiä, kun he ymmärtävät, miten laite toimii heidän omassa prosessissaan.

<p><em>– Kymmenen vuotta sitten kameramme painoivat jopa 20 kiloa, nyt ne painavat 1–3 kiloa ja kulkevat läppärilaukussa käsimatkatavarana, Ismo Linden kertoo. Kuva Oseir</em><br></p>

– Kymmenen vuotta sitten kameramme painoivat jopa 20 kiloa, nyt ne painavat 1–3 kiloa ja kulkevat läppärilaukussa käsimatkatavarana, Ismo Linden kertoo. Kuva Oseir


”Joustavaa ja toimivaa”

Useimmiten Oseir käyttää ATA carnet’a ammatinharjoittamisvälineen väliaikaiseen maastavientiin, joskus kyseessä on näyttelytavara. Viime aikoina Aasia on ollut säännöllinen matkakohde, muita merkittäviä ovat USA, Saksa ja Ranska. Kotimaan osuus on prosentin verran myynnistä.

– Teen matkoja noin 16 kertaa vuodessa, ja saman verran tarvitsen Ata carnet’a. Se on minulle tuttu asiakirja jo aikaisemmilta työvuosilta, ja kun perustimme Oseirin 20 vuotta sitten, yksi ensimmäisiä toimia oli liittyä kauppakamarin jäseneksi juuri Ata carnet’a hankkimaan.

Ismo Lindenin kokemuksen mukaan ATA carnet toimii varsin hyvin. Sen fyysinen käytettävyys on vuosien mittaan parantunut, ja käyttö muutenkin joustavoitunut.

– Juuri kuulin, että jos vietävä tavara on sama, voi käyttää samaa ATA carnet’a vuoden ajan, se on hyvä. Myös asiakirjan käytön laajennus Kiinassa on selvä parannus.

Teksti Annikaisa Knuutila


www.atacarnet.fi